Když nemůžeš, přiber víc, dej si mekáč z plných plic!
Možná jste si během srpna všimli, že z USA dorazila do ČR kampaň „Famous order“. Ta spočívá v tom, že řetězec rychlého občerstvení McDonald’s nabízí stejné menu, které si u nich (údajně) dává nějaká známá osobnost. V USA si tak například lidé mohli v „mekáči“ dát menu podle pěveckých hvězd jako Mariah Carey anebo Travis Scott. Jejich fanoušci tak patrně mají jistý pocit propojení s těmito hvězdami, když si objednají stejné menu, které (údajně) konzumují jejich oblíbené hvězdy. Nyní tato kampaň „Famous order“ bohužel dorazila i do České republiky, kde své „snové“ menu pro McDonald’s sestavila populární kapela Mirai, která v loňském obnoveném ročníku Českého slavíka získala první místo v kategorii skupin.
Přestože jsme si mysleli, že neuvidíme v tomto směru už nic bizarnějšího a smutnějšího než šéfkuchaře pětihvězdičkové restaurace Přemka Forejta, který se českou veřejnost nyní snaží přesvědčit o kvalitě polských hranolek pro McDonald’s, mýlili jsme se. Frontman populární kapely Mirai Navrátil v rámci placené spolupráce s McDonald’s informoval veřejnost o tom, že byl v dětství se ochotný rozbrečet, jen aby dostal svůj happy meal a současná spolupráce s McDonald’s je pro něj po čtvrtstoletí uzavřením kruhu, za který je potřeba poděkovat vesmíru.
Zobrazit příspěvek na Instagramu
Proč nám přijde tento přístup celebrit extrémně nezodpovědný?
Ať se to někomu líbí nebo ne, konzumace ultra-zpracovaných potravin a slazených nápojů nejen z řetězců rychlého občerstvení je spojena s vyšším výskytem kardiologických, metabolických a onkologických onemocnění, deprese, s nižší kvalitou života a vyšší celkovou úmrtností.1,2,3
V tomto kontextu je také nutné zmínit, že např. v USA se jen za posledních 20 let zvýšil výskyt obezity u dospělých z 30 % na 42 % a výskyt morbidního stupně obezity z 5 % na současných více než 9 % dospělé populace! V ČR trpí obezitou bezmála 30 % dospělé populace, přičemž alarmující je situace u dětí. Nadváhou anebo obezitou trpí v současné době každé čtvrté dítě, samotnou obezitou každé sedmé dítě. Od roku 1980 se tak v ČR pětinásobně zvýšil počet obézních dětí a dle Státního zdravotního ústavu výskyt dětské obezity překonal veškeré pesimistické odhady z 80. let.4,5,6,7
V této situaci je proto skutečně na pováženou, zdali je vhodné, aby populární osobnosti a celebrity za peníze propagovaly ultra-zpracované potraviny z řetězců rychlého občerstvení. Jak upozornil již server Expres.cz, pan Mirai Navrátil dokonce původně doporučoval jejich menu konzumovat minimálně jednou denně (protože toto speciální menu je dostupné jen po dobu jednoho měsíce), ale pak svůj text po vlně kritiky upravil.
Rozhodně nepovažujeme za problém, když si dospělý člověk např. na cestách dá řekněme jednou týdně nějaké jídlo z řetězce rychlého občerstvení, když po zbytek týdne v jeho jídelníčku převažují kvalitní a minimálně průmyslově zpracované potraviny a jídla, které podporují jeho zdraví, má dostatek pohybu, kvalitní spánek a obecně zdravý životní styl. Nicméně doporučovat veřejně před dětmi a mládeží konzumovat jednou denně „speciální menu z mekáče“, které obsahuje 1689 kcal a 107 g cukrů, 17 g nasycených mastných kyselin a 5 g soli z ultra-zpracovaných potravin zcela zjevně není tento případ.
*Uvedené hodnoty Mirai menu jsou spočítané na nutriční kalkulačce https://www.mcdonalds.cz/nutricni-kalkulacka/. Jako varianta velkého nápoje byla zvolena Coca-Cola. Nutriční kalkulačka neumožňuje zvolit posypku Lotus a minimální počet Chicken McNuggets jsou 4 ks (Mirai menu obsahuje 2 ks), takže spočtené hodnoty se mohou lehce lišit.
Další velký problém je v tom, že celý marketing McDonaldu je velmi silně zacílen na děti – vzpomeňte si např. na hračky z happy mealu anebo se můžeme podívat na marketingové analýzy sociálních sítí, které jasně dokazují, že marketingový zásah společnosti McDonald u dětí je obecně velmi vysoký.8,9 Uvedené RI (Reference Intakes)10 neboli referenční hodnoty příjmu Mirai menu jsou totiž určeny pro dospělou populaci a i tak jsou na jedno jídlo relativně vysoké – jedním Mirai menu se totiž téměř dostanete na 100% referenční hodnotu příjmu (RI) v množství soli, tuků, nasycených mastných kyselin i jednoduchých sacharidů. Pokud si však Mirai menu objedná dítě, může být taková „nálož“ nasycených mastných kyselin, cukrů a soli velmi nevhodná a může překročit maximální hranice doporučeného příjmu stanovené oficiálními organizacemi.
Britský NHS např. doporučuje u dětí za celý den nepřekračovat:11
- více než 3 g soli za den ve věkové skupině 4-6 let
- více než 5 g soli za den ve věkové skupině 7-10 let
- více než 6 g soli za den ve věkové skupině nad 11 let
Stejně tak maximální příjem nasycených tuků za celý den by u dětí neměl přesáhnout:12
- 18 gramů ve věkové skupině 4-6 let
- 22 gramů ve věkové skupině 7-10 let
- 28 gramů ve věkové skupině nad 11 let
Dále by také podle Evropského úřadu pro bezpečnost potravin (EFSA) množství přidaných a volných cukrů v našem jídelníčku mělo být co nejnižší.13 V jednom Mirai menu je jich celých 107 gramů… Na tomto místě tedy nezbývá než citovat vyjádření MUDr. Kateřiny Cajthamlové pro server Extra.cz: „Jestli existuje někdo, kdo se stravuje podle toho, co nabízí kapela Mirai, tak není úplně chytrý.“
Bohužel, to že někdo umí dobře vařit anebo umí dobře zpívat, neznamená, že chápe, jaký vliv mají konkrétní potraviny na zdraví člověka, co znamenají nutriční hodnoty a co to s naším tělem dělá. Rádi bychom proto pana kuchaře Přemka Forejta a pana zpěváka Mirai Navrátila bezplatně pozvali na náš kurz o výživě, kde jim rádi trpělivě a srozumitelně vysvětlíme, jak destruktivní účinky mají pro jednotlivce i celou společnost mají ultra-zpracované potraviny z řetězců rychlého občerstvení, pokud jsou konzumovány pravidelně.
Zdroje:
- FIOLET, Thibault, et al. Consumption of ultra-processed foods and cancer risk: results from NutriNet-Santé prospective cohort. bmj, 2018, 360.
- KLIEMANN, Nathalie, et al. Ultra-processed foods and cancer risk: from global food systems to individual exposures and mechanisms. British Journal of Cancer, 2022, 1-7.
- LANE, Melissa M., et al. Ultraprocessed food and chronic noncommunicable diseases: a systematic review and meta‐analysis of 43 observational studies. Obesity Reviews, 2021, 22.3: e13146.
- https://www.tfah.org/wp-content/uploads/2020/09/TFAHObesityReport_20.pdf
- http://www.szu.cz/uploads/documents/chzp/alergie/Obezita_deti.pdf
- http://www.szu.cz/uploads/documents/chzp/info_listy/Vyskyt_nadvahy_a_obezity_2018.pdf
- https://www.seznamzpravy.cz/clanek/fakta-cesko-je-na-spici-evropske-obezity-muzi-jsou-treti-184479
- CASSIDY, Omni, et al. Comparing McDonald’s food marketing practices on official Instagram accounts across 15 countries. BMJ nutrition, prevention & health, 2021, 4.2: 510.
- https://www.rfi.fr/en/france/20211013-mcdonald-s-france-accused-of-targeting-children-with-hidden-advertising
- https://www.nhs.uk/live-well/eat-well/food-guidelines-and-food-labels/how-to-read-food-labels/
- https://www.nhs.uk/live-well/eat-well/food-types/salt-nutrition/
- https://www.nhs.uk/healthier-families/food-facts/fat/
- https://efsa.onlinelibrary.wiley.com/action/downloadSupplement?doi=10.2903/j.efsa.2022.7074&file=efs27074-sup-0016-Annex-P.pdf