Kde je hranice reklam produktů na hubnutí?
„Zhubla jsem 58 kg za 2 měsíce bez diety a pocení v tělocvičně. Jím všechno, co chci, a vůbec nepřibírám. A to díky produktu, který urychluje spalování tuku až 15x. Navždycky se díky němu zbavíte dvojité brady. Náplast na hubnutí zvyšuje metabolismus o 96 %. Zredukujete celulitidu o 88 %. Za 4-7 dní se zbavíte nevzhledných špeků na břiše. Náplasti zmenšují břišní faldy dokonce o 70 %. Budete hubnout do 8 kg za týden. Výzkumy prokázaly, že už první aplikaci náplasti tělo začne spalovat extrémní množství kalorií. Po 3 dnech jsem vážila o 6 kg méně, myslela jsem, že budu plakat štěstím. Moje tělo je teď pevné a sexy. Manžel se do mě opět zamiloval. A to vše díky náplastím!“
Přijde Vám z textu výše, že jsme to s parodováním reklamních textů na zázračné produkty na hubnutí tentokrát už opravdu přehnali? Bohužel se nejedná o žádnou parodii ani satiru, ale o přesné citace reklamních tvrzení pro revoluční náplasti na hubnutí, které byly otištěné v Týdeníku Televize v čísle 21/2021! Proto se musíme na tomto místě zeptat – kde je hranice pro reklamy produktů na hubnutí? Divoký západ v rámci reklam pro produkty na hubnutí na sociálních sítích už je minulostí díky nové legislativě a regulacím, ale v některých tištěných časopisech evidentně stále papír snese vše.
Dobře si uvědomujeme, že kvůli koronaviru je situace zaměstnanců v médiích složitá, ale opravdu je morální a etické otisknout naprosto všechno, za co si inzerent zaplatí, i když se jedná o očividné nesmysly? Protože pokud náplast na hubnutí neobsahuje drastickou nálož ilegálních dopingových látek a drog, je zcela vyloučené, abyste díky náplasti hubli kilogram tuku denně bez diety a pocení se v tělocvičně.
Samozřejmě, že uvedené věty výše zní pro laickou veřejnost velmi lákavě. A často se i jinak inteligentní lidé na podobné produkty nechají nachytat, protože příslib rychlého hubnutí bez práce (úpravy jídelníčku a pohybových aktivit) je velmi lákavá vidina pro všechny. Je potřeba si uvědomit dvě základní věci:
1) Neexistuje žádná „zázračná“ dieta ani „zázračný“ produkt na hubnutí, díky kterým byste zhubli bez práce, tedy bez úpravy Vašeho jídelníčku a pohybových aktivit. Abyste zhubli, musíte se úpravou jídelníčku a pohybových aktivit dostat do tzv. kalorického deficitu, kdy Vaše tělo za den spálí více energie, než kolik energie přijme za den jídlem, a tento rozdíl (deficit) je pak Vaše tělo nucené vyrovnat tím, že využije energetické zásoby (ideálně především zásobní tukovou tkáň). Všechny existující redukční diety fungují na principu vytvoření kalorického deficitu a je na Vás, pro jaký způsob se rozhodnete – omezení sacharidů anebo tuků, omezení vysoce průmyslově zpracovaných potravin, které na malý objem obsahují zpravidla vysoké množství koncentrované energie, omezení času ke konzumaci jídla prostřednictvím přerušovaných půstů apod. Při stejném kalorickém deficitu a při stejném množství bílkovin v jídelníčku (které jsou zodpovědné za sytost a udržitelnost diety) budete hubnout stejně rychle, záleží, jaký styl redukční diety Vám vyhovuje a je pro Vás udržitelný.
2) Úspěch ale není rychle zhubnout, ale tyto výsledky dlouhodobě udržet. Pokud Vaším cílem není střídat epizody rychlého hubnutí a opětovného nabírání kvůli „jojo efektu“, ale chcete opravdu natrvalo ZHUBNOUT, je potřeba pochopit, že krátkodobá drastická redukční dieta není trvalým řešením. Ano, skutečně existují různé „pytlíkové“ diety, které nahrazují pevnou stravu za nízkokalorické alternativy v sáčcích, které si například rozmícháte ve vodě a vypijete místo jídla. Tím se můžete dostat do opravdu velkého kalorického deficitu a rychle zhubnout, ale pokud se v průběhu takové redukční diety nenaučíte nic nového o správném výběru a nákupu potravin, přípravě jídel a nevytvoříte si žádné nové a dlouhodobě udržitelné návyky na výživu i pohyb, velmi pravděpodobně po skončení takové „pytlíkové“ redukční diety a návratu k Vašemu starému životnímu stylu naberete vše zpátky, resp. kvůli „jojo efektu“ ještě více.
Proto si dejte velký pozor, když vidíte v mediích a časopisech lákavé reklamy na „zázračné“ produkty na hubnutí.
Pokud si chcete udělat jasno ve všech známých mýtech v oblasti redukčních diet a dozvědět se vědecky podložené informace o zdravé výživě, tuto sobotu 26. června se v Praze uskuteční celodenní kurz Moderní Výživy: